کد خبر: ۲۳۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
در اسفند سال ۱۴۰۱ و در آستانه عید نوروز، دولت امکان استفاده از کالابرگ الکترونیکی را برای تمامی یارانه‌بگیران فراهم کرد و حساب خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شد و آنان می‌توانستند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی استفاده کنند.امسال نیز این طرح تکرار خواهد شد؟

به گزارش نبض بورس، در اسفند سال ۱۴۰۱ و در آستانه عید نوروز، دولت امکان استفاده از کالابرگ الکترونیکی را برای تمامی یارانه‌بگیران فراهم کرد و البته همان زمان تأکید شد که قرار نیست یارانه نقدی حذف شود. بر اساس طرح مذکور، حساب خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شد و آنان می‌توانستند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی استفاده کنند.

یارانه فجرانه دولت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

یک سال پس از رونمایی از طرح کالابرگ الکترونیکی، تغییراتی در میزان اعتبار و نحوه استفاده از آن ایجاد شده است. در طرح جدیدی که تحت عنوان «طرح فجرانه» به مناسب دهه فجر رونمایی شده و به مدت سه ماه ادامه پیدا می‌کند، ۲۲۰ هزار تومان اعتبار مضاف بر اعتبار یارانه نقدی به یارانه‌بگیران دهک‌های یک تا هفت اختصاص یافته است.

تا پیش از این یارانه نقدی دهک‌های یک تا سه، ۴۰۰ هزار تومان و یارانه نقدی دهک‌های چهار تا هفت، ۳۰۰ هزار تومان بود و ۱۲۰ هزار تومان اعتبار کالابرگ نیز به افرادی که ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را به خرید کالا اختصاص می‌دادند، اضافه می‌شد. در طرح فجرانه، اعتبار یارانه نقدی تغییر نکرده است اما اعتبار کالابرگ الکترونیکی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه هم حذف شده است. بنابراین برخی یارانه بگیران تا سقف ۶۲۰ هزار تومان و برخی دیگر تا سقف ۵۲۰ هزار تومان می‌توانند به صورت ماهانه کالای اساسی خریداری کنند.

مدت زمان این طرح چقدر است و کدام کالاها را شامل می شود؟

این طرح از ۱۷ بهمن آغاز شده و تا ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد و می‌تواند به‌عنوان یک کمک هزینه برای خریدهای نوروزی نیز تلقی شود. در طرح کالابرگ الکترونیک، مطابق با نظر انستیتو تغذیه ایران، یارانه‌بگیران می‌توانند ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند را خریداری کنند.

یارانه معیشتی ویژه ماه رمضان در راه است؟

با توجه به اینکه نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان مصادف شده است این امکان وجود دارد که دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه طرح‌های حمایتی دیگری را رونمایی کند.

در سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم به دستور رئیس جمهور، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی به حساب بیش از ۱۱ میلیون یارانه‌بگیر واریز کرد و هدف از این یارانه تشویقی، حمایت از دهک‌های اول تا چهارم و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند اعلام شد.

اقتصادآنلاین نوشت: با شروع ماه رمضان در فروردین ۱۴۰۲ تصور می‌شد دولت بار دیگر یارانه معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی را به حساب دهک‌های کم درآمد جامعه واریز کند اما سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها شایعات مربوط به واریز یارانه ۱۵۰ هزار تومانی را تکذیب کرد و گفت دولت برنامه‌ای برای واریز این یارانه ندارد. با توجه به سابقه دولت رئیسی در زمینه واریز یارانه معیشتی ویژه ماه رمضان در سال ۱۴۰۱ و عدم تکرار این طرح در سال ۱۴۰۲، تکلیف واریز این یارانه در رمضان پیش رو مشخص نیست و برای اطلاع از تصمیمات دولت در این خصوص باید منتظر اخبار رسمی بود.

گفتنی است به تازگی زمان واریز یارانه‌ها تغییر کرده و بر این اساس یارانه نقدی و معیشتی دهک‌های یک تا سه در بیستم و پنجم هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر دهک‌ها سی‌ام هر ماه واریز می‌شود اما با توجه به به ۲۹ روزه بودن اسفند ۱۴۰۲ و اینکه خانوارها به یارانه خود برای خرید شب عید نیاز دارند باید دید آیا در اسفندماه زمان واریز یارانه جلو کشیده می‌شود یا در همان روزهای پایانی سال یارانه به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

واریز سود سهام عدالت تا پایان سال 

ضمن اینکه در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۲ مرحله دوم واریز سود سهام عدالت نیز انجام می‌شود و سهامداران می‌توانند سود خود که احتمالاً رقم آن نسبت به دریافتی آذرماه بیشتر است را برای خریدهای نوروزی خود مصرف کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار